fbpx

CYBERMISTRZ

Umiejętności cyfrowe dzieci — 6 rzeczy, które warto wiedzieć

umiejętności cyfrowe

Umiejętność korzystania z technologii cyfrowych jest coraz częściej uznawana za główny element umiejętności potrzebnych dziecku w szkole, pracy i życiu. Ale co dokładnie oznacza dla dzieci umiejętność korzystania z technologii cyfrowych?

  1. Kompetencje cyfrowe wykraczają poza wiedzę techniczną.
    Odnosi się do wiedzy, umiejętności i postaw, które pozwalają dzieciom czuć się bezpiecznie i wzmacniać je w coraz bardziej cyfrowym świecie. Obejmuje to ich zabawę, udział w różnych przedsięwzięciach, kontakty towarzyskie, wyszukiwanie i uczenie się za pomocą technologii cyfrowych. To, co składa się na umiejętności cyfrowe, różni się w zależności od wieku dzieci, lokalnej kultury i kontekstu.
  2. Dzieci muszą być kompetentne w zakresie technologii cyfrowych, nawet gdy nie są online.
    Skanowanie twarzy i profilowanie oparte na sztucznej inteligencji w coraz większym stopniu wpływają na życie dzieci. Nauka dzieci, opieka społeczna i przyszłe możliwości zatrudnienia mogą zależeć od tego, jak dobrze rozumieją otaczający je cyfrowy świat.
  3. Znajomość technologii cyfrowych stanowi coraz większą część każdego podejścia do rozwoju umiejętności.
    Te temat wspierany jest przez UNICEF, którego celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do szkoły, pracy i życia. Oprócz umiejętności cyfrowych, UNICEF wspiera też naukę innych umiejętności: umiejętności podstawowych (czytanie i liczenie), umiejętności uniwersalnych (znanych również jako umiejętności życiowe, umiejętności XXI wieku lub umiejętności miękkie) oraz umiejętności specyficznych dla danego stanowiska (umiejętności technicznych i zawodowych).
  4. Mnoży się narzędzia do rozwijania i oceny umiejętności cyfrowych.
    Zarówno międzynarodowe agencje, jak i firmy opracowały szereg ram kompetencji cyfrowych. Ramy są niezbędnym punktem wyjścia, ponieważ określają granice tego, co składa się na kompetencje cyfrowe i stanowią podstawę programów nauczania i ocen. Pomimo korzystania z szeregu etykiet (np. obywatelstwo), zasadniczo zbiegają się one wokół idei zestawu kompetencji, które obejmują zarówno umiejętności techniczne, jak i uniwersalne, takie jak komunikacja i rozwiązywanie problemów.
  5. Większość istniejących narzędzi kładzie niewielki nacisk na dzieci.
    Definicje umiejętności cyfrowych zwykle koncentrują się na obywatelach w każdym wieku, a nie na dzieciach. UNICEF uważa, że ​​istnieje potrzeba większego skupienia się na umiejętnościach cyfrowych dzieci, które mają wyjątkowe potrzeby. W tej dziedzinie następuje powolna zmiana od paradygmatu ryzyka i bezpieczeństwa do podejścia opartego na prawach, które faworyzuje ekspresję, zabawę i rozwój.
  6. Wdrażanie kompetencji cyfrowych nie jest łatwe.
    Głównymi barierami w programowaniu umiejętności cyfrowych są: brak kompetencji nauczycieli i trenerów, brak infrastruktury teleinformatycznej, słaba łączność (zwłaszcza w odległych obszarach) oraz brak zrozumienia ze strony decydentów.

Poziom kompetencji cyfrowych dzieci to temat warty uwagi. Dzięki szkoleniom CyberMistrz z projektowania graficznego i programowania dzieci i młodzież w wieku 10 – 18 lat z Wrocławia mogą podnieść poziom swoich kompetencji cyfrowych za darmo. Rekrutacja trwa.