Umiejętność korzystania z technologii cyfrowych jest coraz częściej uznawana za główny element umiejętności potrzebnych dziecku w szkole, pracy i życiu. Ale co dokładnie oznacza dla dzieci umiejętność korzystania z technologii cyfrowych?
- Kompetencje cyfrowe wykraczają poza wiedzę techniczną.
Odnosi się do wiedzy, umiejętności i postaw, które pozwalają dzieciom czuć się bezpiecznie i wzmacniać je w coraz bardziej cyfrowym świecie. Obejmuje to ich zabawę, udział w różnych przedsięwzięciach, kontakty towarzyskie, wyszukiwanie i uczenie się za pomocą technologii cyfrowych. To, co składa się na umiejętności cyfrowe, różni się w zależności od wieku dzieci, lokalnej kultury i kontekstu. - Dzieci muszą być kompetentne w zakresie technologii cyfrowych, nawet gdy nie są online.
Skanowanie twarzy i profilowanie oparte na sztucznej inteligencji w coraz większym stopniu wpływają na życie dzieci. Nauka dzieci, opieka społeczna i przyszłe możliwości zatrudnienia mogą zależeć od tego, jak dobrze rozumieją otaczający je cyfrowy świat. - Znajomość technologii cyfrowych stanowi coraz większą część każdego podejścia do rozwoju umiejętności.
Te temat wspierany jest przez UNICEF, którego celem jest przygotowanie dzieci i młodzieży do szkoły, pracy i życia. Oprócz umiejętności cyfrowych, UNICEF wspiera też naukę innych umiejętności: umiejętności podstawowych (czytanie i liczenie), umiejętności uniwersalnych (znanych również jako umiejętności życiowe, umiejętności XXI wieku lub umiejętności miękkie) oraz umiejętności specyficznych dla danego stanowiska (umiejętności technicznych i zawodowych). - Mnoży się narzędzia do rozwijania i oceny umiejętności cyfrowych.
Zarówno międzynarodowe agencje, jak i firmy opracowały szereg ram kompetencji cyfrowych. Ramy są niezbędnym punktem wyjścia, ponieważ określają granice tego, co składa się na kompetencje cyfrowe i stanowią podstawę programów nauczania i ocen. Pomimo korzystania z szeregu etykiet (np. obywatelstwo), zasadniczo zbiegają się one wokół idei zestawu kompetencji, które obejmują zarówno umiejętności techniczne, jak i uniwersalne, takie jak komunikacja i rozwiązywanie problemów. - Większość istniejących narzędzi kładzie niewielki nacisk na dzieci.
Definicje umiejętności cyfrowych zwykle koncentrują się na obywatelach w każdym wieku, a nie na dzieciach. UNICEF uważa, że istnieje potrzeba większego skupienia się na umiejętnościach cyfrowych dzieci, które mają wyjątkowe potrzeby. W tej dziedzinie następuje powolna zmiana od paradygmatu ryzyka i bezpieczeństwa do podejścia opartego na prawach, które faworyzuje ekspresję, zabawę i rozwój. - Wdrażanie kompetencji cyfrowych nie jest łatwe.
Głównymi barierami w programowaniu umiejętności cyfrowych są: brak kompetencji nauczycieli i trenerów, brak infrastruktury teleinformatycznej, słaba łączność (zwłaszcza w odległych obszarach) oraz brak zrozumienia ze strony decydentów.
Poziom kompetencji cyfrowych dzieci to temat warty uwagi. Dzięki szkoleniom CyberMistrz z projektowania graficznego i programowania dzieci i młodzież w wieku 10 – 18 lat z Wrocławia mogą podnieść poziom swoich kompetencji cyfrowych za darmo. Rekrutacja trwa.