O kompetencjach cyfrowych słyszy się coraz więcej – że są ważne, że są potrzebne, że coraz więcej osób szkoli się w ich zakresie, że to nasza przyszłość. Ciekawe, że zdecydowana większość z tych informacji dotyczy osób dorosłych. A co z dziećmi? Dla nich pozostaje CyberMistrz!
W pierwszym kwartale tego roku giganci cyfrowego świata, czyli Microsoft i LinkedIn poinformowali, że prawie 1,2 mln Polaków wzięło udział w ich szkoleniach rozwijających umiejętności cyfrowe. Skąd takie zainteresowanie? Cóż, nie trzeba śledzić aktualności z rynku pracy czy też branży informatycznej, żeby wiedzieć, że cyfryzacja obejmuje coraz szerszy zakres naszej pracy, ale też codziennego życia. Dotyczy więc nas wszystkich, niezależnie od zawodu jaki wykonujemy, miejsca, w którym mieszkamy, a idąc dalej tym tropem – wieku. Tu jednak sprawa nieco się komplikuje, ponieważ umiejętności cyfrowe zwykle omawiane są w kontekście CV, wymagań w ogłoszeniach o pracę, zakresu obowiązków na danym stanowisku i ścieżki rozwoju. Tymczasem z komputera, smartfona czy tabletu podłączonego do Internetu korzystają również seniorzy, a coraz częściej dzieci. Niestety ta ostatnia grupa wciąż nie ma swobodnego dostępu do wiedzy na tematy tak powszechne jak bezpieczeństwo w sieci, korzystanie z cyfrowych usług, czy wyszukiwanie wartościowych informacji w sieci, o ich edycji i publikowaniu własnych materiałów nie wspominając.
Trudno o lepszy punkt odniesienia niż lockdown i nauczanie zdalne, z którym zmierzyli się uczniowie polskich szkół w 2020 i 2021 roku. Wówczas okazało się, że korzystanie z narzędzi i zasobów cyfrowych sprawia wiele problemów. Miały je nie tylko dzieci, ale i nauczyciele, a także rodzice. Wniosek był jeden – kompetencje cyfrowe dzieci są niskie i trzeba znaleźć na to rozwiązanie.
Dlaczego? Najłatwiej jest uargumentować odpowiedź na to pytanie troską o przyszłość dzieci, ich karierę, możliwości rozwoju i zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy. Jednak w ten sposób odwołujemy się jedynie do tych kwestii, o których była mowa na samym początku. To zbyt mało. Podnoszenie kompetencji cyfrowych dzieci jest ważne i potrzebne, bo już dzisiaj są one niezwykle przydatne w codziennym życiu, a niedługo mogą okazać się wręcz niezbędne. Dzieci powinny nauczyć się jak zarządzać swym wizerunkiem w mediach społecznościowych, jak szukać informacji i analizować wyniki tych poszukiwań, jak ocenić wartość i wiarygodność publikowanych materiałów, jak zabezpieczać swoje dane, jak chronić się przed cyberatakiem, jak tworzyć autorskie treści, grafiki i materiały video,… wymieniać można naprawdę długo.
Świat idzie naprzód, technologia się rozwija, co determinuje zmiany w naszym codziennym życiu. Nic więc dziwnego, że ludzie podążają za tymi zmianami, a nawet próbują je wyprzedzić. Podnoszenie własnych kompetencji cyfrowych to jedna z takich prób. Skoro dziś możemy już korzystać z nauki online, pracy w trybie home office, załatwiać sprawy urzędowe przez Internet, tworzyć sztukę, rozwijać zainteresowania, tworzyć nowe rozwiązania, które pomogą innym, realizować niezwykłe projekty, to co będzie za 10 czy 20 lat? Dla naszych dzieci będzie to codzienność, a brak kompetencji cyfrowych będzie traktowany jak dziś brak umiejętności czytania. Właśnie dlatego organizatorzy przeróżnych kursów i szkoleń cyfrowych nie mogę narzekać na brak zainteresowanych. Ludzie szkolą się na potęgę. Oferta jest dość szeroka, ale zazwyczaj dotyczy tylko dorosłych. Szkolenia dla dzieci też się zdarzają, jednak ich ceny nie należą do niskich, więc nie każdy może sobie na nie pozwolić.
CyberMistrz to odpowiedź na tę sytuację – to darmowe szkolenia z zakresu kompetencji cyfrowych dla dzieci i młodzieży z Wrocławia. Projekt stanowi szansę na zdobycie cennej wiedzy i praktycznych umiejętności, ponieważ szkolenia nastawione są na aktywną pracę uczestników i realizację ciekawych projektów. Brak opłat za udział w szkoleniach to z kolei próba zrównania szans i zmniejszenia efektu przynależności do tzw. grup wykluczenia. Do wyboru jest aż 7 różnych tematów szkoleń:
- edukacja online,
- korzystanie z cyfrowych usług na zaawansowanym poziomie,
- kompetencje medialne,
- bezpieczne zachowania w sieci,
- dostępność zasobów cyfrowych online,
- projektowanie graficzne z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych oraz projektowanie i realizacja np.: serwisów internetowych czy gier mobilnych,
- programowanie w różnych językach uwzględniające różne poziomy zaawansowania.
W ramach projektu CyberMistrz zostanie przeszkolonych 600 dzieci w wieku 10-18 lat, które mieszkają lub uczą się na terenie Wrocławia. Pierwsze szkolenia wystartowały w marcu 2021 roku, a kolejne będą realizowane aż do momentu wyczerpania wolnych miejsc.
Rekrutacja prowadzona jest nieustannie, a wszelkie informacje w tym temacie można znaleźć na stronie https://www.cybermistrz.pl/rekrutacja/.