Programowanie to temat, któremu ostatnio poświęca się wiele uwagi. Głównie w kontekście dobrze płatnej pracy, ale też szkoleń dla dzieci, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Jak to jest, że coś co wykonują dorośli w ramach obowiązków służbowych naucza się dzieci? Czy zakres jest ten sam? Czy to ma sens? Czy to tylko moda, czy raczej próba zaszczepienia hobby, które jest świetną zabawą, a do tego się opłaca.
Zainteresowanie programowaniem
Przeglądając artykuły internetowe dotyczące sytuacji na rynku pracy często można natknąć się na wzmianki na temat programowania. Mówi się o tym jak dobrze zarabiają programiści, jak bardzo ich brakuje na rynku, jakie możliwości daje taka praca i jakie są prognozy dla tej branży. Wszystko rysuje się to w różowych barwach, co napędza zainteresowanie programowaniem, nie tylko w środowisku dorosłych.
Programowanie pozwala tworzyć skomplikowane programy i realizować ogromne projekty, które usprawniają pracę fabryk, zwiększają funkcjonalność systemów informatycznych lub po prostu przekładają się na atrakcyjność stron internetowych. To dziedzina, która daje ogromne możliwości w bardzo szerokim zakresie. Programiści, którzy tak kolorowo opisywani są w mediach wykonują właśnie takie zadania – zaawansowane, zróżnicowane i bardzo specjalistyczne. Początki w zawodzie są bardziej przyziemne, a jednak wciąż atrakcyjne. Wszelkie prognozy sugerują, że programiści jeszcze przez długi czas będą poszukiwaną grupą pracowników, która będzie mogła liczyć na dobre warunki pracy.
No dobrze, a gdzie w tym wszystkim dzieci? Okazuje się, że początki nauki programowania mają wiele wspólnego z… dobrą zabawą. Pierwsze zadania są łatwe i angażujące, a efekty cieszą oko i dają poczucie sprawstwa. Obecnie podstawy programowania wypełniają harmonogram pracy wielu przedszkoli w Polsce. Uczniowie szkół podstawowych mogą wybierać w szerokiej ofercie szkoleń i kursów z tego tematu. Zainteresowanie jest ogromne, a programowanie zdaje się być czymś więcej niż chwilowym trendem.
Jak dzieci uczą się programować?
Program kursu programowania zawsze dobierany jest do wieku uczestników. W przypadku przedszkolaków są to proste gry i zabawy, dzięki którym maluchy stawiają pierwsze kroczki w dziedzinie kodowania. Nie ma więc żadnych definicji, skomplikowanych komend ani nudnego ślęczenia przed ekranem. Im uczestnicy są starsi, tym więcej wyzwań są w stanie podjąć. Wykorzystuje się ich ciekawość świata i łatwość w przyswajaniu nowych zagadnień. Kluczem jest przekazywanie wiedzy w lekkiej formie, która zachęca do samodzielności i zgłębiania tematu.
Okazuje się, że dzieci bardzo dobrze radzą sobie z programowaniem. Na pierwsze efekty nie trzeba długo czekać, co cieszy i zachęca do dalszych starań. Kolejne zadania są coraz bardziej złożone, ale szybko okazuje się, że korzyści wypływające z takiej nauki są bardzo cenne. Kodowanie uczy logicznego i twórczego myślenia oraz zdolności rozwiązywania problemów. Zadania wykonywane metodą prób i błędów uczą najmłodszych jak radzić sobie z niepowodzeniem. To również doskonała okazja do nauki samodzielności, ale też pracy w grupie.
Kursy programowania dla dzieci nie stanowią już żadnej nowości. Od kilku lat (a zwłaszcza po wybuchu epidemii) szkolenia z tej dziedziny oferowane są przez wiele firm, zarówno w formie online, jak i stacjonarnej. Problem polega na tym, że zwykle są bardzo kosztowne, więc nie każdy może sobie na nie pozwolić. Projekt CyberMistrz powstał w odpowiedzi na ten problem. W ramach projektu organizowane są różne szkolenia podnoszące poziom kompetencji cyfrowych, w tym PROGRAMOWANIE W RÓŻNYCH JĘZYKACH UWZGLĘDNIAJĄCE RÓŻNE POZIOMY ZAAWANSOWANIA.
Udział w tym szkoleniu mogą wziąć dzieci i młodzież w wieku 10-18 lat z Wrocławia. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej, dlatego uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów udziału w szkoleniu. Zainteresowani przystępują do rekrutacji, której szczegóły zostały opisane TUTAJ. Warto się pospieszyć, ponieważ projekt CyberMistrz kończy się w grudniu 2022.
Zapraszamy do udziału.