fbpx

CYBERMISTRZ

Kompetencje cyfrowe – coś czego potrzebujemy

kompetencje cyfrowe, których potrzebujemy

Pandemia i lockdown sprawiły, że każdy z nas spędza czas w Internecie. Co tam robimy? Uczymy się, pracujemy, szukamy informacji i tworzymy, a żeby robić to wszystko sprawnie i skutecznie potrzebne są nam kompetencje cyfrowe. Okazuje się, że nie jest to nasza mocna strona. Polacy, a zwłaszcza ci najmłodsi, potrzebują szkoleń z tego zakresu.

Niebawem minie rok od chwili, w której nasz świat stanął na głowie. Zmiany dotknęły wielu aspektów życia, w tym tak podstawowych dziedzin jak praca czy nauka. Internet nadal traktowany jest jak okno na świat, z tą różnicą, że to okno stało się większe, a widok z niego jeszcze bardziej rozległy. Przekonaliśmy się, że nie służy jedynie do rozrywki, ale i pozyskiwania wiedzy, robienia zakupów, organizacji spotkań, załatwiania różnych spraw (w tym urzędowych),… wymieniać można długo, ale należy przy tym zaznaczyć, że to wszystko można robić pod warunkiem, że wie się JAK. Wiedza i umiejętności z tego zakresu to tzw. kompetencje cyfrowe.

Dziś wielu z nas rozpoczyna swój dzień od włączenia komputera. Dotyczy to niemal wszystkich uczniów polskich szkół, którzy mają za sobą już kilka miesięcy nauki zdalnej. To gorący temat dyskusji rodziców, nauczycieli i dzieci, ponieważ mowa jest o ogromnej liczbie osób korzystających z lekcji online. Skalę obrazują statystyki Polskich Sieci Energetycznych, które wskazują nowy rekord zapotrzebowania na moc. Zanotowano go 10  grudnia 2020 r. o godz. 13,15, a wyniósł on 26 817 MW. Nie bez znaczenia pozostaje tu spadek temperatury i niewątpliwa potrzeba ogrzania mieszkań, jednak był to dzień, w którym miliony komputerów służyło do nauki zdalnej. Wygląda więc na to, że w Internecie aż wrze, jednak jak to się przekłada na efekty nauki?

Okazuje się, że jest to temat, który wiele osób woli przemilczeć, ponieważ trudno powiedzieć coś dobrego. Problemów jest wiele. Rozwiązanie tych technicznych (jak brak odpowiedniego sprzętu lub szybkiego łącza) okazuje się wyjątkowo trudne. Inna sprawa to postępy w nauce i skuteczność w zdobywaniu wiedzy. Od uczniów wymaga się sprawnej obsługi rozmaitych programów i szybkiego działania, podczas gdy nigdy wcześniej nikt ich tego nie uczył. Nie można bagatelizować tego problemu mówiąc, że „przecież przesiadują godzinami na tych Facebookach i TikToc’ach, więc z nauką też dadzą sobie radę”. Tymczasem to wcale tak nie działa. Nauka zdalna to presja, a problemy z obsługą programów wpływają na ocenę, która powinna dotyczyć samego opanowania materiału. Pora przyznać, że część uczniów ma niskie kompetencje cyfrowe, o czym należy mówić, by w konsekwencji udzielić im pomocy. Nie wystarczy wiedzieć jak obejrzeć film czy wrzucić nowy post do mediów społecznościowych. Uczniowie powinni wiedzieć jak korzystać z podstawowych narzędzi, które umożliwiają im naukę, tworzenie nowych treści, edycję istniejących, wyszukiwanie konkretnych informacji i ocenę wyników wyszukiwania. Ponadto niezwykle ważną kwestią jest bezpieczeństwo w sieci, o które każdy z nas powinien dbać.

zadowolona nastolatka z laptopem na kolanach

Zagadnień z zakresu kompetencji cyfrowych jest całkiem sporo – jedne wpływają na skuteczność działań w sieci, inne na bezpieczeństwo, podczas gdy kolejne pomagają rozwijać kreatywność i stwarzają możliwość to tworzenia niesamowitych rzeczy, np. stron internetowych czy gier mobilnych. Możliwości jest wiele, dzięki czemu dzieci mogą wykorzystać potencjał jaki drzemie w sieci, polepszyć wyniki nauki online, odkryć, że Internet to coś więcej niż YouTube. Jak to zrobić?

Najłatwiej skorzystać z darmowych szkoleń CyberMistrz, których celem jest podniesienie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży z Wrocławia. Przygotowano aż 8 różnych tematów szkoleń, z których każde dotyczy innych zagadnień – od bezpieczeństwa, przez edycję, aż po kreację zupełnie nowych materiałów. Udział w szkoleniach jest darmowy, wystarczy spełnić dwa warunki: mieć od 10 do 18 lat oraz mieszkać lub uczyć się na terenie Wrocławia. Szkolenia organizowane będą w formie online, a w ramach każdego tematu zrealizowany zostanie bogaty program merytoryczny podczas 30, 40 lub 60 godzin szkoleniowych (w zależności od tematu). Uczestnicy zdobędą cenną wiedzą, ale przede wszystkim nauczą się obsługi wielu programów, z których będą mogli korzystać nawet po ukończeniu zajęć. Efektem będą więc praktyczne umiejętności, dzięki którym młodzi wrocławianie będą nie tylko bezpieczni w sieci, ale też lepiej zorientowani, skuteczni i twórczy.

Rekrutacja do projektu CyberMistrz ma charakter ciągły, a kolejne zgłaszane osoby dobierane są w nowe grupy w zależności od poziomu zaawansowania w wybranym temacie. Ilość miejsc jest ograniczona, dlatego nie warto zwlekać ze zgłoszeniem. Szczegóły dotyczące rekrutacji opisane zostały na stronie https://www.cybermistrz.pl/rekrutacja/